Teachers' Ability to Design Islamic Religious Education Learning Media Using the PowerDirector Application at The Darul Mahfudz Islamic Boarding School, Lekopadis
DOI:
https://doi.org/10.47655/12waiheru.v10i1.184Keywords:
learning media, Islamic religious education, PowerDirector applicationAbstract
The purpose of this article is to explain the teacher's ability to design Islamic Religious Education learning media using the PowerDirector application at the Darul Mahfudz Islamic Boarding School. The research method used in this article is qualitative, while the type of research used in this article is descriptive research. The research results show that; Islamic Religious Education subject teachers have been able to use the PowerDirector application, by utilizing available resources such as tutorials or online guidebooks, and collaborating with other educators to share experiences and references to improve educators' skills in designing Islamic Religious Education teaching materials, by using media using the PowerDirector application. Apart from that, using the PowerDirector program in learning can help students improve their ability to express opinions and write various kinds of assignments submitted by their teachers by developing learning media and communication skills in Islamic Religious Education subjects. As a result, the PowerDirector program can be a useful tool for creating interesting and effective learning videos for students.
References
Andarwati, M. (2019). Pembelajaran sejarah kontekstual, kreatif, menyenangkan di kelas dengan “power director” bagi generasi Z. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 64-81.
Arsyad, A. (2018). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Radja. Grafindo Persada.
Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran animasi powtoon pada mata pelajaran matematika di kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49-56. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18534
Chotimah, H., & Yuyun, D. S. (2018). Model-Model Pembelajaran untuk PTK. Malang: Yayasan Pendidikan Universitas Negeri Malang.
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Jakarta: Gava Media.
E. Mulyasa. 2013. Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Farid Ahmad. 2017. Guru SD Di Era Digital (Pendekatan, Media, Inovasi). Jawa Tengah: Pilar Nusantara.
Harmianto, S, & A J Taufiq. 2023. “Implementasi Pembelajaran Daring Menggunakan Video Pembelajaran Melalui Youtube Pada Sd Muhammadiyah Cipete Cilongok.” Prosiding Seminar Nasional 4: 264–272. https://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/384%0Ahttps://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/download/384/373.
Hidayah, A. N., Winingsih, P. H., & Amalia, A. F. (2020). pengembangan E-LKPD (elektronik lembar kerja peserta didik) fisika dengan 3D pageflip berbasis problem based learning pada pokok bahasan kesetimbangan dan dinamika rotasi. COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 7(2), 36-43. https://doi.org/10.30738/cjipf.v7i2.9091
Hidayatulloh, M. S. (2018). Pembelajaran Kontekstual Dalam Kegiatan Bahtsul Masail Santri Di Pondok Pesantren Al-Muhibbin Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 177-200. https://doi.org/10.31538/nzh.v1i2.50
Hoesny, M. U., & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan solusi untuk meningkatkan kompetensi dan kualitas guru: sebuah kajian pustaka. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 123-132. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/3595
Husain, L. (2017). Profesi Keguruan: Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta: Pustaka Baru Pres.
I. Falahudin. (2014). “Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran.” Lingkar Widyaiswara 13.
Krissandi, B. Widharyanto dan Sagita, Apri Damai Sagita, and Rishe Purnama Dewi. 2018. Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk SD (Pendekatan Dan Teknis). Bekasi: Media Maxim.
M. P. Ani Cahyadi. 2019. Pengembangan Media Dan Sumber Belajar: Teori Dan. Prosedur. Serang: Laksita Indonesia.
Muin, A. K. 2019. Media Pembelajaran Audio Visual Pendidikan Agama Islam. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.
Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Belajar Dan Sumber Belajar. Jakarta: Prestasi Pustaka Karya.
Nawani. (2018). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2015). Nizamia Learning Center Inovasi Teknologi Pembelajaran. Siduarjo.
Nuritha, C., & Ayu, T. (2023). “Pengembangan Video Pembelajaran Berbantukan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Matematika 5: 8.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.
Setiawan, Y.A. (2017). Belajar Android Menyenangkan. Surabaya: Pustaka Media Guru.
Setiyowati, E., & Widhyahrini, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Power Director pada Materi IPA Subtema Siklus Air. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5344-5350. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i12.1227
Siagian, I. P., Nisa, K., Ayuni, S. Q., & Sari, W. N. (2022). Keterampilan Guru Dalam Konsep Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas Menurut Ahli. Journal Educational Management Reviews And Research, 1(02).
Yuliastuti, D. (2021). Pengembangan video pembelajaran berbasis power director materi aritmatika sosial untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar siswa pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 1(3). https://doi.org/10.33387/jpgm.v1i3.3298
Yuliastuti, D., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Power Director: Upaya Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Masa Pademi Covid-19. Tafhim Al-'Ilmi, 13(1), 104-116. https://doi.org/10.37459/tafhim.v13i1.4732
Zamroroji, M. (2017). “Modernisasi Sistem Pendidikan Pesantren. Jurnal Ilmu Pendidikan.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andi Kurnia Muin, Hanafi Pelu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.